Nördinlägg från moi

Jag är flygnörd, och måste ha stenkoll på vad det är för flygplanstyp jag flyger och all statistik kring den.. Haha, vartifrån har jag fått detta? Kan vara av den anledning att jag var på Visby flygplats minst en gång i veckan när jag var liten! :)
På Saab 340A/B som jag ska flyga imorgon har det bara varit fyra dödliga krasher! Brabra! Vilket innebär att man måste flyga samma flygplansmodell ungefär 2,8 miljoner gånger innan man är med om en "fatal disaster".
Det flygplan som "krashar mest" är Boeing 737, inte så konstigt med tanke på att det är världens mest sålda flygplansmodell! Var femte sekund lyfter ett sånt flygplan någonstans i världen!
De vanligaste orsakerna till en krash är:
  • Motorfel, får hoppas att inte något sådant inträffar ;) gör det mot förmodan det så landar man alltid på närmaste flygplats, även om flygplanen klarar av att flyga med en motor!
  • "metal fatigue", dvs metalltrötthet, bör inte inträffa om flygplanet är ordentligt servat!
  • Eld ombord, kan ju alltid hända, men går att släcka ;)
  • Blixtnedslag, bör inte heller hända eftersom det inte är risk för åskoväder imorgon (jajjemän).
  • Fågelolyckor kan ju alltid hända, men man får hoppas att personalen på flygplatsen skjuter lite för att få bort dem! Piloten kan ju alltid göra något fel, typ somna eller något! Finns till och med piloter som har kört när dom varit alkoholpåverkade, hehe, känns ju tryggt, å andra sidan var det ju en svensk man som utgav sig för att vara pilot och flög i flera år innan man insåg att hans flygcert var fejk... Haha :D
  • Och så finns ju terrorister, men tror knappast att dom finns imbord på en flight till Visby.. ? ;
Och så kan man ju vara en sån skicklig pilot att man lyckas krascha ett fullsatt MD 81:a, och få alla att överleva! Orsaken var att is hade lossnat från vingarna och sugits in i motorerna vilket orsakade ett "Foreign object damage"!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0